10 kriterier for en god nettbutikk!

Hva skal til for å få en optimal nettbutikk? Nå som jeg og min medstudent Vilde skal starte opp vår egen nettbutikk er det relevant å se på kriterier som kan gjøre den så bra som mulig. I gårsdagens forelesning tok Karl Phillip Lund oss igjennom sine 10 kriterier for vurderingen om en nettbutikk er god eller ei, noe du som leser også kan bruke for å vurdere din egen nettbutikk.

1. Førsteinntrykk

Når man skal se på nettbutikkens førsteinntrykk, er det viktig at inntrykket er positivt. Om nettsiden fremstår som rotete eller ikke får frem hensikten med å foreta en handel der, bør nettbutikken innføre tiltak for å endre førsteinntrykket.

I denne sammenhengen skal nettbutikken kunne svare på tre spørsmål:

  1. Har jeg kommet til rett sted?
  2. Hva kan jeg gjøre her?
  3. Hvorfor skal jeg gjør det her?

Om nettbutikken ikke svarer klart på disse spørsmålene ved første øyekast på siden, bør det endringer til. For eksempel bør nettbutikken ha en enkel og oversiktlig layout som viser hva nettbutikken selger, hvilke kategorier eller alternativer de tilbyr og hva man som kunde skal bruke produktene eller tjenesten til.

Starte nettbutikk
Hentet fra ggmedia.no

2. Synlighet

Synligheten handler spesielt om hvor man dukker opp på Googlesøket. Er bedriften din synlig? Finner kunden frem til den? I denne sammenhengen er det aktuelt å forbedre søkemotoroptimaliseringen (SEO) for å gjøre deg så synlig som mulig.

Google prioriterer resultatene sine etter SEO, noe som gjør at man bør legge en innsats for å komme til syne når kundene søker etter visse produkter eller tjenester. Søkemotoren tar her hensyn til innhold, lenker og tekniske ferdigheter for å rangere nettsiden din, noe du også bør tenke over.

Et tiltak man kan gjøre for å øke synligheten er å bruke Google ads for å prioriteres øverst i søkeresultatene, blant betalte søk. I tillegg kan man bruke overskrifter eller tekst på nettsiden som ofte brukes når kundene søker opp linkende produkter, slik at nettsiden din dukker opp høyt i resultatene.

3. Brukervennlighet

Brukervennligheten har stor betydning for om kundene ønsker å gjennomføre et kjøp. Her gjelder det å ha gode løsninger slik at kunden enkelt kan navigere seg på nettbutikken din. Dette kan man oppnå ved å etablere en egen søkeluke i menyen eller tilby ulike filtre for å optimalisere søket. Om dette ikke er etablert og kunden ikke finner frem til produktet eller tjenesten de søker etter, vil kjøpsprosessen ofte avbrytes.

Colors Media E-Commerce Website - Colors Media
Hentet fra colorsmedia.ca

4. Kjøpsprosessen

Når kjøpsprosessen skal settes i gang hos kunden er det flere tiltak som bør legges til rette for at kjøpet blir en realitet. Kjøpsprosessen i seg selv bør være en enkel og effektiv prosess, for at flest mulig skal ta del i den.

Ulike tiltak man kan gjøre for å gjøre kjøpsprosessen lettere er å etablere en pop-up med forespørsel om epost-adressen til kunden. Om den besøkeende en tidligere kunde på nettbutikken, vil checkouten gå fortere for seg, gjennom den tidligere lagrede informasjonen. Om man derimot er en ny kunde, vil en tilrettelagt og rask utsjekking komme godt med i en kjøpssituasjon.

I tillegg bør nettbutikken inneha innvendinger mot kundenes usikkerhet og skepsis. Om en kunde ikke føler seg trygg på siden, er det stor sannsynlighet for at de ikke vil gjennomføre kjøpet. I en slik situasjon kan man dermed møte kunden før problemet oppstår og vise til at vi har trygge løsninger hos oss. Tryggheten kan også forekomme av kundeomtaler, da de skaper en tillit hos bedriften. Om omtalene er negative, vil en henvisning til løsning av problemet skape en positiv assosiasjon til nettbutikken og ikke skape et falskt eller urealistisk fremtoning.

5. Teknologi og hastighet

Med digitaliseringens store inntreden av hverdagen spiller hastigheten på nettbutikken en sentral rolle. Om kundene opplever at nettbutikken ikke laster inn eller at siden sliter med å oppdatere seg i forhold til valgene man har foretatt seg, vil de fleste kundene få en negativ holdning til siden.

Om dette ikke er nok rangerer også Google nettbutikken etter hastigheten. Dermed vil siden din dukke opp langt ned i søkene om ikke hastigheten er optimal. Webpagetest.org er en side som gjør det mulig å teste hastigheten på nettsiden din, noe det kan være lurt å gjøre for å se etter forbedringer.

What Is the Google Speed Update and Should You Be Concerned?
Hentet fra seo-alien.com

6. Kundetilfredshet

Kundetilfredshet spiller en stor rolle når man skal tilegne seg lojale kunder til nettbutikken. Også her spiller det en rolle om kundeomtalene er realistiske og kan brukes som en veiledning for kundene. Som jeg var inne på i punktet om kjøpsprosessen er dette et tiltak som bør være godt integrert på nettbutikken din, om du ønsker at den er optimal i forhold til kundenes behov og forventninger.

7. Trygghet

Når man skal gjennomføre en transaksjon, og særlig på internett, er det viktig at man føler seg trygg. I tillegg til kundeomtaler, er det viktig at nettbutikken viser til en trygg handel. Dette kan gjøres ved å tilby velkjente betalingsalternativer eller gode retur-muligheter. Disse tiltakene vil gjøre handelen tryggere, og dermed gjøre at flere gjennomfører kjøp i nettbutikken din.

Hentet fra gracethemes.com

8. Kundekommunikasjon

Kundekommunikasjonen handler om at du har jevn kontakt med kundene dine. Kommunikasjonen gir en følelse av at du er tilgjengelig og bryr deg om kundene dine. Om du i tillegg sender noen personlige mail med kuponger eller rabattkoder, vil kundene føle seg spesielle, noe som aldri kommer negativt ut.

Ved å sende nyhetsbrev jevnlig og takke for medlemskap eller kjøp, vil kundene føle seg sett og prissatt. I tillegg vil en følgerskare på ulike sosiale medier skape trygghet og en plattform for kommunikasjon. Dette vil kunne gi deg innsikt i kundenes forhold til nettbutikken din.

9. Priser og utmerkelser

Om du har fått priser for dine særegne egenskaper som nettbutikk bør du fremme dette så godt det lar seg gjøre på nettbutikken din. Om kunden er i tvil om hvilken nettbutikk de skal benytte seg av, blant deg og dine konkurrenter, vil dette være et godt konkurransefortrinn. I tillegg vil det kunne påvirke omdømmet ditt til det positive, enten det er i media eller via Word of mouth (WOM).

Business success - flat illustration by Boyko on Dribbble
Hentet fra dribbble.com

10. Konsept/strategi

Ved å legge en strategi eller et konsept for nettbutikken setter man en retning for driften av den. Strategien bør dermed være tydelig for de besøkende, da formålet med nettbutikken bør bli synlig for dem. Gjennom strategien viser man dermed hensikten med å kjøpe produktene dine, og hvorfor kunden bør velge deg fremfor konkurrentene.

Hvorfor bruke kriteriene?

Så hvorfor skal du bruke disse kriteriene for å vurdere nettbutikken din? Jo, fordi det funker. Etter lang erfaring og mange analyser kom Karl Phillip Lund fram til at en god nettbutikk måtte ha alle disse kriteriene på stell, for å fungere optimalt. Uten dem taper man fort for bedre konkurrenter eller kunder som heller vil i en fysisk butikk, da tilretteleggingen er for dårlig over nettet. Dermed råder jeg deg til å bruke kriteriene som veiledning om du driver eller skal starte opp en nettbutikk i fremtiden.

/ Emilie Torset

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *