Facebook og Google – et unikt innsyn i deres organisasjoner

Etter en innholdsrik studietur til Dublin sitter jeg igjen med et ferskt innsyn i både Facebook og Googles arbeidsmåter og organisasjonskultur. Av de to besøkende var det kanskje etter Facebooks besøk jeg satt igjen med flest inntrykk jeg vil ta med meg videre. For hvordan er det egentlig å jobbe i Facebook, og hvor vanskelig er det egentlig å få jobb der?

For meg er det utrolig fascinerende at jeg faktisk har fått muligheten til å bli med inn i deres hovedkvarter i Dublin. Om ikke det var nok fikk jeg også møte ansatte som en dag satt i samme båt som meg. For en av de tingene som jeg husker aller best fra turen er nok at ingenting er umulig, for en dag er det kanskje jeg som sitter på en av disse kontorene? Dette er en inspirasjon og motivasjon jeg vil ta med meg videre og spre til dere lesere. Gå for de målene du har og vær deg selv, så kommer du nok lengre enn du tror!

Fokus på kultur og trivsel

Både Facebook og Google bruker enorme ressurser på kulturdannelse og trivsel blant de ansatte i sine organisasjoner. Gjennom de enorme bygningene var det fargerike vegger og tavler der man kunne uttrykke hvordan dagsformen var og komme med ideer til kreativ tankegang. En slik organisasjonskultur er dermed med på å inspirere de ansatte til idemylding, samtidig som det var rom for å gjøre feil. Kanskje dette er noe norske bedrifter også bør bli flinkere til?

Hvordan få seg jobb hos Facebook? – Møte med en student som fikk til nettopp dette

Hos Facebook ble vi tatt i mot av svenske Axel Strelow. Han var tidligere student i internasjonale relasjoner og markedsføring ved University of Aberdeen og startet rett i jobb hos Facebook som Partner Manager. Han mente at noen av grunnene til at han fikk jobb der var at han var flerspråklig, da det kan gi positive effekter på relasjonene mellom Facebook og deres kunder. Samtidig ga han inntrykk av at utenlandserfaring kan spille godt med, med kulturforståelse aldri slår feil. I tillegg er det naturligvis viktig å ha en relevant utdanning.

Dette vil si at om man jobber og forbereder seg hardt, ikke trenger en Harvard-utdannelse for å bli ansatt hos en av disse anerkjente organisasjonene. Så ved neste jobbintervju kan det dermed være lurt å ha tankegangen om at dette skal gå, enn å gi et halvhjerta forsøk ved å ha mista troa allerede før man går inn i bygget.

Bildet kan inneholde: 15 personer, personer smiler, folk som står og innendørs
Her er et bilde av oss som besøkte Facebook

Facebook i fremtiden

Ifølge Axel vil Facebook fokusere mer på kunstig intelligens i fremtiden, gjerne gjennom satellitter, AR/VR og lasere. Da jeg har skrevet et innlegg om nettopp dette tidligere, kan det leses mer om teamet her. I tillegg kommer mobilen til å bli fokusområdet for plattformen, da den har erstattet mye av PC-bruken gjennom de siste årene. Facebook estimerer også at hele 78% av mobile data vil være videoer innen 2021. Med tanke på denne utviklingen fokuserer også plattformen på at det skal være en sammenheng mellom Facebook og adsene som publiseres der.

Tanken bak dette er at Facebook ønsker å operere mer som et økosystem enn en selvstendig plattform. I forhold til dette vil de lansere flere tjenester det kommende året, blant annet Facebook-pay. Tjenesten vil gjøre det enklere å kjøpe varer som det reklameres for på plattformen, ved en direktelink til utsjekk og betaling. Økosystemet vil dermed bidra til en enklere kjøpsopplevelse for kundene, samtidig som de gjør salgene mer tilgjengelig for bedriftskundene på både Facebook og Instagram. Totalt sett vil dette føre til at tilretteleggingen der behovene optimaliseres mot kunden og at kundereisen blir fulgt ytterligere.

Etter studieturen sitter jeg dermed igjen med mer praktisk og arbeidsnært syn på arbeidsmarkedet jeg snart skal ta del i. I tillegg var det både motiverende og fascinerende å få innsyn i Facebook og Googles rutiner, kultur og arbeidsstruktur, da dette er kunnskap det er nyttig å ta med seg videre ut i arbeidslivet. Denne erfaringen er trolig noe jeg også kan bruke gjennom dette halvåret med digital markedsføring, da flere av aspektene plattformene ga oss er noe vi kommer til å se igjen i klasserommet.

/ Emilie Torset

4 Comments

Leave a Reply to Frida Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *